Tchaj-ťi čchüan
 
 
 

Informace o pravidelném cvičení Tchaj-ťi


Jinak psáno Tchaj chi, Tai chi, Taiči, Tajči, Taiji, Tai-ji, Tai ji, Tchaj-ti

V článku je užitá česká transkripce.

| OPAVA | KRNOV | průběh |
Cvičení odpoledne. Věk ani kondice nerozhoduje. není však vhodné pro děti, které potřebují dynamičtější pohyb. Bližší informace pro začátečníky

OPAVA

Opava - cvičení Tchaj-ťi: zdravý životní styl, zdravý pohyb zpomalující stárnutí a zlepšuje mezilidské vztahy. Cvičení uvolňuje bolesti zad, zklidňuje mysl.

Mapa Opavy se Základní školou na Mařádkové.
Výuka: Výuka sestav Tchaj-ťi čchüan (styl Jang, střední řád), doplněno o průpravná, relaxační a zdravotní cvičení.
Doba: úterý od 16:00 do 18:00 hod.
Doba: středa od 18:30 do 20:30 hod.
Doba: čtvrtek od 19:00 do 21:00 hod.
Místo: malá těl. ZŠ - Mařádkova 7, Opava 1 (vchod zadem kolem družiny)
GPS: 49°56´35.448´´N, 17°53´39.520´´E
Aktivní mapa www.mapy.cz s bodem - načtení trvá déle.

Poznámky

Školní prázdniny - necvičí se
Podzimní: 29. a 30. 10. 2019 (úterý a středa)
Vánoční: 21. 12. 2019 do 5. 1. 2020;
Pololetní: 31. 1. 2020 (pátek))
Jarní: od 3. 2.. do . 2. 2020;
Velikonoční: 9. 4. 2020 (čtvrtek)

Další možností jsou Dopolední cvičení v Bavlnce

Samostatné dynamické cvičení s holí probíhá v úterý od 19:00 do 20:00 hod.

KRNOV

Krnov - cvičení Tchaj-ťi: zdravý životní styl, zdravý pohyb zpomalující stárnutí a zlepšuje mezilidské vztahy. Cvičení uvolňuje bolesti zad, zklidňuje mysl.

Mapa Krnova se Střední školou automobilní.
Výuka: Výuka sestav Tchaj-ťi čchüan (styl Jang, střední řád), doplněno o průpravná, relaxační a zdravotní cvičení.
Doba: pondělí od 15:30 do 17:00 hod.
Doba: pondělí od 17:00 do 18:30 hod.
Místo: malá těl. Střední školy automobilní; Opavská 34, Krnov (vchod ze dvora);
GPS: 50°5´14.303´´N, 17°42´41.775´´E
Aktivní mapa www.mapy.cz s bodem - načtení trvá déle.

Poznámky

Školní prázdniny - necvičí se
Podzimní: 29. a 30. 10. 2019 (úterý a středa)
Vánoční: 21. 12. 2019 do 5. 1. 2020;
Pololetní: 31. 1. 2020 (pátek))
Jarní: od 9. 3. do 15. 3. 2020;
Velikonoční: 9. 4. 2020 (čtvrtek)

Průběh lekcí

Výuka probíhá ve školních pololetních cyklech formou kurzů, pravidelně 1x týdně.

a) Začíná se relaxací vleže (vlastní karimatka)

b) Rozcvička zahrnuje cviky na páteř a klouby, dechová a motorická cvičení, průpravné cviky

c) Následuje výuka sestavy Tchaj-ťi čchüan (styl Jang - střední řád) Začátečníci se učí sestavu 24 forem, pokročilejší 85 forem.

Sestava 24 forem styl Jang

Tato sestava byla vytvořená v roce 1956, vychází ze stylu Jang. Uvádí se, že byla vytvořená několika mistry na pokyn čínské vlády. Představuje nejjednodušší, nejrozšířenější cvičení Tchaj-ťi čchüan. Doba cvičení této sestavy se pohybuje od 5 do 7 minut. Někdy je označována jako zkrácená sestava či zdravotní sestava.

Taiči 85 forem Jang Čcheng-fua (střední řád)

Lékaři si časem uvědomili, že bojové umění Tchaj-ťi čchüan může pomoci i při léčbě chronických onemocnění, upevňování zdraví a prodlužování života. Jang Čcheng-fu (1883-1936) učil Tchaj-ťi čchüan v Hongkongu. Pohyby jednotlivých forem, které vyučoval na veřejnosti, začal postupně přeměňovat v dlouhé a pomalé série směřující k upevňování zdraví studentů. Při cvičení upřednostnil rytmus uvolnění - akce.

Boj u veřejné výuky odsunul až na méně významnou pozici. Jeho velký styl se rozšířil do celého světa. Jádrem cvičení je sestava známá jako 85 forem - tradiční styl Jang, jak ji učil Jang Čcheng-fu na veřejnosti. (Sestava může mít i jiné počítání forem, např. 88 forem, 108 forem.) Jeho soukromá výuka měla jiný charakter než veřejná výuka. Z této sestavy je odvozené tzv. Taoistické cvičení Tchaj-ťi čchüan.


Poznámky ke cvičení Tchaj-ťi čchüan
| Předpoklady | Principy | Přínosy |


Autor:
Česká republika
Publikováno:
Aktualizováno: 17. 8. 2019
Publikoval: Stanislav Hendrych