Tchaj-ťi čchüan
 ➔  Tchaj-ti

Přehled - pravidelná cvičení Tchaj-ťi čchüan Opava a Krnov


Jinak psáno Tchaj chi chuan, Tai chi, Taiči, Tajči, Taiji, Tai-ji, Tai ji, Tchaj-ti

V článku je užitá česká transkripce. Cvičení je řazeno do čínských cvičení Kung-fu. Zde je výuka zjednodučená a orientovaná na rozvoj motoriky, zdravotní (zejména páteř) a psychické účinky.

Cvičení bývá odpoledne. Věk ani kondice nerozhoduje. není však vhodné pro děti, které potřebují dynamičtější pohyb. Bližší informace pro začátečníky

Klasický pozdrav Tchaj-ťi čchüan

    Cílem cvičení je zdravé uvolňování těla i mysli, uvolňování bolestí zad, směřování k tělesné i psychické rovnováze, rozvíjení vnímání i myšlení atd. Kompletní výčet přínosů cvičení je dlouhý, od mizení bolestí páteře po rozvoj psychických schopností - viz samostatný článek.
    Prostředkem je pravidelný nácvik a cvičení sestavy Tchaj-ťi 24 forem (styl Jang - střední řád) a doplňková cvičení.

OPAVA - cvičení tchaj-ťi čchüan

Prostor: gymnastická tělocvična ZŠ (vchod za budovou školní družiny)
Česká republika; Moravskoslezský kraj; Opava; Mařádkova 7;
GPS: 49°56´35.448´´N, 17°53´39.520´´E
Aktivní mapa www.mapy.cz s bodem - načtení trvá déle.

Tělocvična ZŠ je do konce školního roku uzavřená. Od 27, května je cvičení přesunuto do náhradního prostoru. Karimatky sebou!

Náhradní prostor od 18. 5. 2020: tělocvična studia Jako v Bavlnce (vchod do I. patra vedle vchodu do restaurace Plzeňka)

Rybářská 2 (nedaleko obchodního domu Breda, naproti Penny marketu), Opava 1

Období cvičení: září 2020 - červen 2021

Výuka: Výuka sestav Tchaj-ťi čchüan (styl Jang, střední řád), doplněno o průpravná, relaxační a zdravotní cvičení.

Údobí cvičení

1 × týdně: úterý od 16:00 hod., do 18:00 hod.
Od 27. 5. do konce června přesunuto z úterý na středy v Bavlnce.

1 × týdně: středa od 18:30 hod., do 20:30 hod.

1 × týdně: čtvrtek od 19:00 hod., do 21:00 hod.

Učitel: Stanislav Hendrych, Učitel Tchaj-ťi čchüan (styl Jang) od roku 1996. Kvalifikovaný cvičitel zdravotní tělesné výchovy. Kontakt

Organizátor cvičení: Stanislav Hendrych,

Poznámky

Školní volno - necvičí se. Školní prázdniny
Podzimní: 29. a 30. 10. 2019 (úterý a středa)
Vánoční: 21. 12. 2019 do 5. 1. 2020;
Pololetní: 31. 1. 2020 (pátek))
Jarní: od 3. 2.. do 10. 2. 2020;
Velikonoční: 9. 4. 2020 (čtvrtek)
Letní: červenec - srpen

Další možností jsou Dopolední cvičení v Bavlnce

Samostatné dynamické cvičení s holí probíhá v úterý od 19:00 do 20:00 hod.

KRNOV - cvičení tchaj-ťi čchüan

V současné době cvičení pokračuje dle plánu.

Prostor: malá těl. Střední školy automobilní (vchod ze dvora za zastávkou MHD)
Česká republika; Moravskoslezský kraj; Krnov; Opavská 34;
GPS: 50°5´14.303´´N, 17°42´41.775´´E
Aktivní mapa www.mapy.cz s bodem - načtení trvá déle.

Období cvičení: září 2020 - červen 2021

Výuka: Výuka sestav Tchaj-ťi čchüan (styl Jang, střední řád), doplněno o průpravná, relaxační a zdravotní cvičení.

Údobí cvičení

1 × týdně v pondělí od 15:30 hod., do 17:00 hod.

1 × týdně v pondělí od 17:00 hod., do 18:30 hod.

Poznámky

Školní prázdniny - necvičí se
Podzimní: 29. a 30. 10. 2019 (úterý a středa)
Vánoční: 21. 12. 2019 do 5. 1. 2020;
Pololetní: 31. 1. 2020 (pátek))
Jarní: od 9. 3. do 15. 3. 2020;
Velikonoční: 9. 4. 2020 (čtvrtek)
Letní: červenec - srpen

Přehled – jak probíhají pravidelná cvičení

Výuka probíhá ve školních pololetních cyklech formou kurzů, pravidelně 1x týdně.

a) Začíná se relaxací vleže (vlastní karimatka)

b) Rozcvička zahrnuje cviky na páteř a klouby, dechová a motorická cvičení, průpravné cviky

c) Následuje výuka sestavy Tchaj-ťi čchüan (styl Jang - střední řád) Začátečníci se učí sestavu 24 forem, pokročilejší 85 forem.

Sestava 24 forem styl Jang

Tato sestava byla vytvořená v roce 1956, vychází ze stylu Jang. Uvádí se, že byla vytvořená několika mistry na pokyn čínské vlády. Představuje nejjednodušší, nejrozšířenější cvičení Tchaj-ťi čchüan. Doba cvičení této sestavy se pohybuje od 5 do 7 minut. Někdy je označována jako zkrácená sestava či zdravotní sestava.

Taiči 85 forem Jang Čcheng-fua (střední řád)

Lékaři si časem uvědomili, že bojové umění Tchaj-ťi čchüan může pomoci i při léčbě chronických onemocnění, upevňování zdraví a prodlužování života. Jang Čcheng-fu (1883-1936) učil Tchaj-ťi čchüan v Hongkongu. Pohyby jednotlivých forem, které vyučoval na veřejnosti, začal postupně přeměňovat v dlouhé a pomalé série směřující k upevňování zdraví studentů. Při cvičení upřednostnil rytmus uvolnění - akce.

Boj u veřejné výuky odsunul až na méně významnou pozici. Jeho velký styl se rozšířil do celého světa. Jádrem cvičení je sestava známá jako 85 forem - tradiční styl Jang, jak ji učil Jang Čcheng-fu na veřejnosti. (Sestava může mít i jiné počítání forem, např. 88 forem, 108 forem.) Jeho soukromá výuka měla jiný charakter než veřejná výuka. Z této sestavy je odvozené tzv. Taoistické cvičení Tchaj-ťi čchüan.


Poznámky ke cvičení Tchaj-ťi čchüan
| Předpoklady | Principy | Přínosy |


Autor stránky: Stanislav Hendrych
Česká republika
Aktualizováno: 10. 6. 2020